Kou

 





Of het een koude winter wordt, kan ik nooit goed voorspellen. Voor mijn gevoel krijgen we die niet meer.

Wat me wel zorgen baart is dat er steeds meer mensen in de kou staan door de torenhoge energierekeningen die als een sneeuwbui, huishoudens binnen stromen. 

Wij hebben het nog goed voor elkaar hier. Al zou ons huis zeker beter geïsoleerd kunnen worden en hebben we een oude houtkachel, die als het buiten rond de 10 graden blijft het hele huis op een temperatuur houdt tussen de 18 en 21 graden. 

Ik kan me niet herinneren dat ik het ooit koud heb gehad toen ik nog bij mijn ouders woonde. Als kind hadden we ook een houtkachel en op mijn kamertje boven kreeg ik wel een elektrisch kacheltje die ik alleen aan mocht als ik daar mijn huiswerk zat te maken. En als ik me daar niet aan hield (geloof me ik was geen makkelijke puber) moest ik mijn huiswerk gewoon beneden aan de tafel maken. 

Sowieso was het daar altijd warm in de winter met die houtkachel. 

En mijn kast lag vol met warme wollen truien. 

Dus ik had het nooit koud. 

Ik vraag me soms af hoe dat met mijn opa en oma ging. Die hebben echt jarenlang in een huis gewoond met alleen een gaskachel. Centrale verwarming was er niet. Die gaskachel ging alleen hoger dan de waakvlam als het echt onder 0 was. En toen ze echt ouder werden ging die ‘s avonds ook nog wel eens aan. 

Mijn oma vertelde dat, toen ze nog jong was, de kachel in de boerderij het centrale punt was van het huis. Alleen herenboeren hadden in elke kamer een vuurplaats maar de kleinere boerderijen hadden een kolen/turf/houtkachel waar ook op werd gekookt. 

Buiten was vaak ook nog een kookplaats met vuur waar werd gewassen en warm stromend water was er zeker niet. 

Een bad bestond alleen: op zaterdagen uit moeders die voor het hele gezin een wastobbe vol goot met kokend water. Aangezien de gezinnen in die tijd nogal groot waren moest iedereen in dezelfde wastobbe. 

Aangenaam warm water vond mijn oma. Ik kon me er niets bij voorstellen, hoewel mijn vader toen ik jonger was het ook normaal vond om in mijn gebruikte badwater te stappen om niets te verspillen. 

Later, veel later bleek dat gewoon niet zo hygiënisch. En was er gewoon een snelle douche. 

Een centrale verwarming hadden we niet, hoewel mijn vader die later wel heeft geïnstalleerd in mijn ouderlijk huis. 

Toen ik op kamers ging had mijn eerste kamer ook geen centrale verwarming. Ik woonde op een zolderkamer en kan me daarvan ook niet herinneren dat ik het ooit koud had. Beneden was wel centrale verwarming en die stond volgens mij zelfs in de zomer aan, want ja, studenten met all in-huur letten in die tijd niet zo op de stookkosten. 

Wat een verwennerij! En wat is de geschiedenis van echte kou toch lang geleden! 

Althans totdat ik vandaag dus las dat we bijna 30 jaar of langer terug zijn geworpen in de tijd. Een tijd waarin het normaal was om kou te verdragen. De gasrekeningen zijn zo enorm hoog dat minima het nu al koud hebben…


Ruim een jaar geleden ontdekte ik de Wim Hof Methode (WHM) niet omdat ik het altijd koud of warm had, maar omdat ik op zoek was naar een manier om meer energie te krijgen en de artsen al tegen me hadden gezegd dat ik moest leren leven met mijn chronische ziekte, met als handicap, stukken minder of geen energie. 

Ik ben in de zomer begonnen met: jawel, koud douchen. En de bijbehorende ademhalingsoefeningen. Bij hete dagen helemaal geen straf. 

Ik wilde ook afvallen, want door dat gebrek aan lichamelijke energie kwam ik toch ook wel wat meer aan. 300 meter wandelen was al te veel. Maar de eerste keer dat ik het probeerde gaf me zo’n kick dat ik gelijk 7km wandelde alsof ik nooit anders had gedaan. 

Ik snapte er niets van. Maar je begrijpt wel dat er mee ophouden geen optie was. 


Elke dag werd ik wakker, stapte buiten onder de koude tuindouche, deed de ademhalingsoefeningen en ben ik inmiddels terug op een veel hoger energieniveau dan ik ooit voor mogelijk heb kunnen houden. 

In het begin deed ik dit 15 minuten per dag. Eerst een set van 3 die in totaal 11 minuten duurt en het koud douchen deed ik 2 minuten. 

Buiten douchen deed ik elke dag tot het water in de tuinslang bevroor. 

Wel jammer want binnen is de water temperatuur een stuk hoger in de winter. Een van de grote voordelen is, dat we vorig jaar de verwarming nauwelijks aan hebben gehad. En zo wel, niet hoger dan 18 graden. 

Ik hou van kou. Echt. Ik heb er gewoon nooit enorme problemen gehad. En dan heb ik het niet over kou tot op het bot, maar een koude winterdag buiten met een warmend zonnetje, wegtrekkende mist… Ik hou ervan. Mijn hart gaat er letterlijk sneller van kloppen, met als voordeel dat ik het gewoon niet koud heb. 

Echte kou met temperaturen onder de -10 graden voor langere tijd kennen we eigenlijk niet meer in Nederland. Dus zijn we (ja ik generaliseer, sorry not sorry) gewend geraakt aan het comfort van warmte. 

We staan op uit een hopelijk warm bed en de nachttemperatuur in de meeste huizen zal niet onder de 15 graden zijn gedaald. 

Dus stel je eens voor dat je na een lange winter in de lente naar buiten gaat bij 15 graden. De zon schijnt en ik zie de meeste mensen hun winterjas aan de wilgen hangen. Bij 18 graden doen de meeste ook hun trui uit en bij 20 kunnen de zomerkleren uit de kast. Begrijp je waar ik heen wil?


Nu is zonnewarmte wel tricky. Zonnewarmte heeft infraroodstraling die ons lijf tot in zijn diepst kan verwarmen. 

Daarom voelt het dus voor mij ook zo enorm prettig om eerst ijskoud buiten te douchen en bij 6 graden buiten op te warmen in het zonnetje met alleen een handdoek om. Dat voelt alsof je bij 25 graden in zee hebt gezwommen en daarna lekker opwarmt op het strand.

Het voordeel is dat die infrarood warmte ook wel even blijft hangen in je lichaam. 

Als je daarna terug komt in je huis van 15 graden voelt het serieus aangenaam. 

Dus wellicht is WHM een oplossing voor mensen om weer wat meer te wennen aan kou.

Heb je de verwarming dan op 15 graden staan, dan slaat die vanzelf aan als het buiten kouder wordt dan 15 graden. 

Ik weet het 15 graden is wel koud als je stil zit op de bank, maar ik los dat op met een echt warme trui. Geen polyester troep, maar degelijk materiaal, dat je echt helpt om je lichaam tegen kou te beschermen. Een goeie deken over mijn benen en wat kaarsjes aan overdag zorgt in ons ongeisolleerde huis dat de temperatuur al stijgt naar 18 en daar kan ik persoonlijk prima mee thuis werken. 

Maar WHM doet voor mij wel meer dan dit voordeel. Ik hou wel van een borreltje op zijn tijd. En hoe ouder ik word, hoe slechter ik alcohol verwerk, met als gevolg dat ik de volgende dag katerig en moe ben. De ademhalingsoefeningen van WHM zorgen er bij 2 a 3 sets voor dat ik nergens meer last van heb. Mijn energielevel is gestegen en ik functioneer als elke andere dag. Nu wil ik je niet aanmoedigen om te veel te drinken, maar ik vond dit wel het vermelden waard. 

Doordat ik chronisch ziek ben heb ik regelmatig te kampen met dagen die echt niet ok zijn energie technisch. Dat voel ik zodra ik opsta. Maar door juist een klein beetje meer aandacht te besteden aan dat aspect weet ik exact wat ik op een dag aankan en, dat ik met een extra ademhalingsset ook nog tijd over hou voor leukere dingen ‘s avonds. 

Ook de somberheid is een stuk minder in de winter. Ik heb er net als veel mensen last van als de zomer overgaat in de herfst en ik hou gewoon niet van de winter. Toch voel ik me nu veel stabieler op winterse grijze dagen. 

Dus al met al heeft kou echt veel voordelen. 

Mocht ik je nou hebben geïnspireerd met mijn geratel, dan raad ik je aan om eens een kijkje te nemen bij Joost Singer. Hij zit in Twente en is een van de gecertifieerde WHM trainers die je op een hele zachte manier helpt om je eigen te maken met deze methode. https://joostsinger.nl/

Dus, winter… kom maar op! 


Januari ‘22


Maart ‘22










Reacties

Populaire posts